Mungkin Mukhriz Maksudkan Hantu Raya Tanam Padi Waktu Malam infomalay12.blogspot.com


Berkatalah Mukhriz anak Mahathir,
Bagi sesetengah orang mungkin ia (tanam padi waktu malam) dianggap pelik dan di luar kotak. Sebenarnya, itu amalan pesawah dulu-dulu. Mungkin Dr. Mahathir sebagai orang yang paling lama antara kita, beliau ingat perkara itu (penanaman padi waktu malam).
Saya masih ingat ketika zaman kecil apabila dibawa pergi ke Tokai, Pendang. Memang saya lihat ada pesawah bekerja pada waktu malam dengan memasang lampu gasolin.
Mukhriz anak Mahathir dibesarkan di Titi Gajah. Di sekeliing kawasan iitu ada bendang. Tidak perlu sampai ke Tokai atau Kampung Rambai untuk melihat kehidupan petani. Persoalan utama adalah, adakah Mukhriz anak Mahathir pernah turun bendang bermain dengan keleboq dan selut bendang?

Kedua, malam-malam memang ada petani memukul padi dengan memasang pelita gasolin. Juga memasang pelita sambil menjaga guni padi untuk mengelak dari dicuri kawaq (pencuri). Kawaq memang kerja malam-malam.

Ketiga, zaman dahulu memang ada cerita petani kerja di bendang waktu malam. Cumanya, yang bekerja cuma jelmaan petani oleh makhluk halus yang orang Utara panggil Hantu Raya. Hantu Raya ini amat setia. Kesetiaannya sehingga beliau boleh balik dan tidur dengan isteri kita. Zaman sekarang ada lagi ka hantu raya. Hantu-hantu lain dalam Kabinet Malaysia jangan cakaplah,

Kesimpulannya, anak bapak. Kalau anak tak sokong cakap bapak, sapa lagi nak sokong?

Subscribe to receive free email updates: