Kenapa perlu CEFR di Malaysia (Part 2) infomalay12.blogspot.com

Part 2a: Kenapa CEFR?

Panjang worrr nak cerita pasal 'kenapa', sampai I kena kerat 3 pos ni. Ni je dah buktikan, KPM bukan sukasuki buat keputusan nak align kepada CEFR, tapi disebabkan oleh pelbagai faktor.

Jika terlepas tren mengenai apa itu CEFR, sila ke pos ini (http://gg.gg/salahfahamCEFR) untuk pembacaan asas.

Disclaimer: My personal opinions are mine. Not CDD's, not MoE's. / Segala pendapat peribadi saya tidak mewakili BPK atau KPM.


So, yg dah baca pos lepas, kita dah tau apa itu CEFR. Sekarang ni mari kita fahami kenapa CEFR itu kerangka yang dipilih sebagai penanda aras kurikulum, pentaksiran dan learning materials bagi subjek B.Inggeris.

1) MEB 2013-2025

Siapa kat sini tak baca lagi Malaysia Education Blueprint / Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (MEB/PPPM), angkat tangan!

Kalau belum baca, ambil sedikit masa untuk baca. Nah link kepada dokumen paling penting dalam pendidikan negara kita:
Dalam BI:
https://www.padu.edu.my/resources/meb-2013-2025/pppm/
Dalam BM:
https://www.padu.edu.my/my/resources/meb-2013-2025/pppm/

Kalau kekurangan masa, boleh baca versi executive summary / ringkasan eksekutif untuk dapatkan sedikit gambaran.

Ada banyak cadangan spesifik dalam tu, tapi untuk BI, basically pendidikan BI kita ni tak sejajar dengan tahap antarabangsa. Kalau budak kita habis SPM, kita tak tahu sama ada tahap BI dia sama ke tak dengan budak yang baru habis sekolah kat UK ke, kat Jepun ke, kat Hong Kong ke.

So recommendation MEB ialah supaya pendidikan BI kita di benchmark pada peringkat antarabangsa, tapi masih mengekalkan identiti Malaysia. Kira mcm nak dapat cop SIRIM la, tp untuk BI.

Di situlah lahirnya English Language Roadmap. Siapa tak pernah baca, angkat tangan!

Nah link, kalau tak pernah baca lagi: http://eltc.moe.edu.my/roadmap/The%20Roadmap%202015-2025.pdf


2) English Language Education Reform in Malaysia: The Roadmap 2015-2025

Utk parents yg tidak tahu, EL Roadmap ini dihasilkan oleh pakar-pakar ELT di Malaysia. Plan untuk reform tu sangat spesifik dan tak boleh nak dikupas kat sini.

So siapa-siapa yg tak faham pasal EL reform kat Malaysia, mohon educate yourself dan lihat betapa comprehensive nya plan nak bagi kita pandai BI ni.

Jadi, semua inisiatif BI yg ada ni, dan yg akan datang ni, dah berkurun lamanya ada kat dalam Roadmap ni, yg dipublished pada 2015. Jangan tetiba post kat newspaper buat-buat terkejut pulak, eyshhhh!

Anyway, Roadmap cakap, kalau kita nak buat apa-apa perubahan, kita kena tahu dulu kat mana tahap kita sekarang, baru kita boleh plan untuk pembangunan, dan compare tahap kita lepas dah tere nanti.

Oleh itu, kita kena buat kajian yg dipanggil kajian Baseline Study.


3) Baseline Study 2013

Baseline Study ni, telah dijalankan pada 2013 menggunakan kepakaran Cambridge Assessment English (CE) secara comprehensive menggunakan kaedah convergent parallel mixed-method design. Saiz kajian ni besar wor. Kita takde capacity untuk research analysis besar-besaran mcm ni, sebab tu menggunakan kepakaran luar, selain utk mengekalkan integriti hasil kajian.

Kajian ni melibatkan sample murid seramai 20,402 orang dan 424 orang guru, di mana mereka mengambil benchmarking test untuk melihat tahap BI sedia ada menggunakan kerangka CEFR.

Kemudian, 17,104 orang murid dan 1,290 guru menjawab survey berkenaan persepsi terhadap BI. Tu tak masuk lagi dengan soalan interview untuk mengetahui dengan lebih mendalam isu-isu berkaitan pengajaran dan pembelajaran BI.

Hasil daripada Baseline Study ni banyak, tapi saya share yang penting untuk cerita ni je k:

Tahap profisiensi bagi...

Preschoolers: average A1
Year 6 pupils: average A1
Form 3 pupils: average A2
Form 5 pupils: average A2
Form 6 pupils: average A2-B1
Teachers: ranging from B2 ke C2

Secara keseluruhan, skills paling lemah adalah listening dan speaking (tak terkejut pun kan?)

Kalau you all nampak pattern di atas, murid kita belajar BI ok je awal-awal tu, pastu lepas form 3 diorang macam tak naik-naik level.

Pada masa tu KSSR baru start 3 tahun kat sekolah rendah, di mana Primary schools telah menggunakan struktur modular (fokus pada kesemua 4 skills secara individual, mengikut turutan) manakala KBSM pulak masih digunapakai (fokus kepada kaedah integrasi untuk 4 skills ni).

Antara isu yg dikenalpasti adalah some cikgu-cikgu KBSR dan KBSM terbagi perhatian kepada reading dan writing sebab 2 skills ni lebih mudah diajar, jadi kemahiran listening dan speaking tu selalu kureng sikit diberi perhatian.

Pastu pula, terdapat isu di mana terdapat perbezaan tahap antara kurikulum, pentaksiran (exam) dan learning materials (textbook/other resources) yg digunakan. Kiranya, macam ketiga-tiga komponen ni tak berapa nak sejajar.

Pastu terdapat isu proficiency guru sebab agak jauh perbezaan antara C2 dan B2 level. Ada cikgu yang sungguh tere BI, ada yg tidak berapa sungguh.

Masa dapat tahu keputusan Baseline Study tu kan, semorang yg kerja berkaitan BI, semua rasa sakit kat sini bila baca report tu. Tapi kena telanlah kan pahit tu, sebab kita nak baiki diri kita semua ni.

Tapi tak habis lagi ceritanya. Panjang lagi.

Kalau drama pukul 7, time saspen tu lah kena sambung episod akan datang.

Stay tuned untuk sambungan, Part 2b: Kenapa CEFR?


__________________________
So far, dah nampak tak isu-isu paling besar kat situ?
So far, dah dapat sikit-sikit idea kenapa kena jajarkan bawah satu kerangka yg sama?

Subscribe to receive free email updates: