Kereta api laju ini digembar gemburkan sebagai pemacu ekonomi Kenya, di sebalik kebimbangan mengenai beban bayaran balik kos RM17 bilion kepada bank China.
Kereta api baharu yang dibina China ini mampu memendekkan masa perjalanan daripada 10 kepada 5 jam, tetapi ramai tertanya beban hutang ditanggung generasi akan datang.
Ia merupakan projek termahal sejak kemerdekaan 54 tahun lalu, dengan kos AS$4 bilion (RM17 bilion), 90% daripadanya menerusi pinjaman Eximbank dari China.
Kerajaan pimpinan Presiden Uhuru Kenyatta yang bakal mengadakan pilihan raya Ogos ini, berkata ia mampu mempertingkatkan keluaran dalam negara kasar (KDNK) sebanyak 1.5%, dan yakin hutang tersebut boleh dilangsaikan dalam 4 tahun.
Kereta api baharu itu tampak canggih, dengan stesennya menyerupai terminal udara, dan mampu memendekkan masa perjalanan daripada 10 kepada 5 jam.
Bagaimanapun, ramai kini tertanya-tanya bagaimana hutang itu dapat dibayar balik, ditambah pula dengan tindakan China mengimport bahan binaan untuk projek itu dari China, menyebabkan perdagangan berat sebelah, lapor akhbar New York Times (NYT).
Hutang merentas generasi
Di kalangan awam, landasan itu sudah ada nama baharu: “Ekspres Gila 2”, yang mereka sifatkan sebagai rentetan daripada satu lagi projek landasan kereta api gergasi di zaman British dulu yang mengorbankan ribuan pekerja yang terpaksa meredah kawasan liar ketika pembinaan.
Tetapi SGR ternyata lebih canggih daripada itu, dengan kelajuan 119 km/j dan kemampuan membawa 22 juta tan kargo.
Jadi apa yang “gila” sangat?
Ia adalah disebabkan rakyat Kenya untuk beberapa generasi akan datang terpaksa menanggung beban hutang projek itu.
“Ia suatu kegilaan,” Samuel Nyandemo, pensyarah kanan ekonomi di Universiti Nairobi, memberitahu NYT.
Read More / Baca Lagi >>