Tergugatkah kedudukan istimewa Melayu dalam PRU 14 infomalay12.blogspot.com



Polemik tentang kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputra akan tergugat selepas PRU 14 kini didendangkan kembali. Polemik ini kembali hangat menjelang setiap kali PRU diadakan.
Momokan yang paling utama adalah bahawa DAP akan menjadi ancaman kepada orang Melayu kerana DAP akan memerintah Malaysia. Jika parti lain dalam komponen PH yang memerintah sekalipun, mereka akan tetap dipanggil kuda tunggangan DAP.
Benarkah begitu kesannya jika DAP menang banyak kerusi dalam PRU 14 yang akan datang? Bagaimanakah kedudukan orang Melayu dan Bumiputra Sabah dan Sarawak dalam Perlembagaan.
Apakah benar jika Barisan Nasional (BN) kalah kepada Pakatan Harapan (PH) maka kedudukan orang Melayu akan tergugat? Atau, apakah yang dikatakan ancaman ini hanyalah gimik politik pihak tertentu untuk menakutkan pengundi daripada mengundi Pakatan Harapan.
Pas pula giat membuat momokan kononnya DAP akan menjadi ancaman kepada kesucian Islam. Maka, PAS mereka-reka pelbagai alasan yang tidak munasabah untuk menjustifikasikan tohmahan itu.
Sebenarnya momokan PAS itu akan membantu BN dengan mengurangkan keyakinan pengundi kepada PH dan sekaligus akan membenarkan BN kembali memerintah.
Kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputra Sabah dan Sarawak adalah terkandung dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
Intipati Perkara 153 menyatakan bahawa ada tiga perkara utama berkaitan kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputra ini yang diberikan keutamaan iaitu, perjawatan dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan bantuan pelajaran, permit dan lesen perniagaan.
Tujuan utama orang Melayu dan Bumiputra Sabah dan Sarawak ini diberikan kedudukan istimewa adalah untuk membolehkan ketiga-tiga kategori bangsa ini dapat bersaing daripada segi ekonomi.
Realitinya, ramai penjawat awam dalam perkhidmatan awam adalah daripada bangsa Melayu. Malah, kaum lain tidak berapa tertarik untuk memasuki perkhidmatan awam dan mereka lebih gemar untuk bekerja sendiri atau di sektor swasta.
Begitu juga, biasiswa dan bantuan pelajaran yang diberikan oleh kerajaan sudah hampir tiada. Kesemua pelajar universiti kini terpaksa mengambil pinjaman daripada PTPTN. Selain itu, permit dan lesen perniagaan pula banyak dimonopoli oleh bangsa Melayu yang menjadi rakan niaga kepada parti pemerintah.
Maka, jika tindakan terpilih ini dibuat, sampai bilakah bangsa Melayu secara keseluruhannya akan maju. Permit dan lesen perniagaan ini adalah seperti AP import kereta, beras dan gula dan lain-lain bahan komoditi kesemuanya sudah mendatangkan wang yang lumayan kepada kroni.
Tambahan lagi, ada pihak yang hanya mendapat lesen dan permit tetapi setelah itu telah meng’alibaba’kan permit berkenaan. Ini juga adalah suatu bentuk pengkhianatan kepada Perkara 153 dan ketirisan sebeginilah yang menyebabkan kedudukan istimewa Melayu dan Bumiputra ini tergugat.
Peruntukan Perkara 153 adalah jelas memberikan kuasa kepada Yang di-Pertuan Agong (YDPA) untuk memberikan arahan am berkaitan kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputra ini.
Ini bermakna, hal berkaitan kedudukan istimewa ini sepatutnya tidak boleh dimanipulasikan oleh orang politik kerana ianya berada di bawah naungan YDPA.
YDPA adalah dipilih daripada sembilan Raja-Raja Melayu yang akan bergilir-gilir memegang jawatan itu untuk tempoh selama lima tahun.
Tidak mungkin YDPA akan mengkhianati kedudukan istimewa Melayu dan Bumiputra ini dengan membenarkan pindaan Perkara 153 ini dilakukan.
Maka, dalam hal ini tidak timbul kelak DAP akan menjadi ancaman kepada keruntuhan kedudukan istimewa ini.
Dalam keadaan sekarang ini, sebenarnya kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputra ini telah pun dikurangkan oleh pemerintah yang sedia ada.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates:

Related Posts :