ADAKAH cadangan pengambilalihan empat lebuhraya bertol sekitar Kuala Lumpur sebanyak RM6.2 bilion bermanfaat kepada rakyat?
Jawapannya ialah Ya dan Tidak.
Adakah masuk akal kerajaan Pakatan Harapan (PH) membelanjakan RM6.3 bilion untuk memberi penjimat kepada rakyat sebanyak RM180 juta setahun?
Selama ini rakyat disogokkan dengan berita yang kerajaan menanggung hutang yang terlalu tinggi tetapi cadangan ini, kerajaan PH akan terus berhutang lagi (RM6.2 bilion)
Adakah lebih murah jika kerajaan PH membayar RM180 juta wang rakyat ini terus kepada syarikat tol?
Ini adalah lebih murah dan tanpa perlu berhutang yang banyak jika dilihat dari sudut yang lain.
Bagaimana nilai RM6.2 bilion ini dicapai?
Beberapa analisis mengatakan nilai ini adalah terlalu tinggi dan melebihi nilai pasaran sebanyak RM2.82 bilion.
Ini hanya akan menguntungkan Gamuda Berhad (yang akan memulakan projek mereka di Penang PTMT)!
Ini tidak logik memandangkan lebuhraya-lebuhraya ini akan tetap diserahkan kepada kerajaan selepas tempoh konsesi mereka tamat ada yang kurang daripada sepuluh tahun lagi.
Jika kerajaan PH teruskan juga membayar dan mengambilalih lebuhraya ini, kutipan-kutipan tol akan datang TIDAK akan mampu membayar walaupun faedah ke atas pinjaman RM6.2 bilion tersebut..
Adakah ini satu langkah yang bijak?
Bagaimana hutang pokok RM6.2 bilion yang belum disentuh?
Termasuk dalam cadangan kerajaan PH bahawa tol akan diteruskan selepas tamat konsesi tersebut walaupun dengan kadar yang lebih rendah.
Soalan utama adalah, adakah dengan langkah-langkah kerajaan PH ini mereka memenuhi janji dalam manifesto mereka untuk menghapuskan tol?
Jawapannya ialah A BIG FAT NO!!!
Datuk Zahida Zarik Khan
Ketua Puteri UMNO Malaysia