PILIHAN RAYA Umum ke-14 bakal menjelma tidak lama lagi. Cuma yang kita tidak tahu adalah bila tarikhnya yang sebenar.
Namun sebagai pengkaij ilmu perang saraf media, saya yakin, semua parti politik di Malaysia sedang bersiap siaga untuk memberi yang terbaik dalam pilihan raya kali ini.
Parti veteran seperti UMNO dan Barisan Nasional pasti mempunyai strategi dan taktik tersendiri untuk mematahkan serangan dan provokasi pihak-pihak yang membangkang. Parti baru pula tidak kurang juga agresifnya dengan menggunakan media sosial sebagai senjata utama dalam cubaan mengimbangi tekanan dan desakan pihak lawan.
Pokoknya, masa, tenaga dan wang ringgit pasti menjadi taruhan bagi setiap parti politik yang bercita-cita untuk menang dan saat ini tiada siapa mahu kalah.
Walaupun saya lebih suka mengkaji bagaimana perangs araf media boleh digunakan untuk mematahkan ideologi kumpulan pengganas, namun kali ini ingin saya memberi beberapa input mengenai strategi perangs araf yang boleh digunakan oleh parti politik di Malaysia dalam PRU ke-14 yang bakal menjelma.
Strategi-strategi ini hanyalah cadangan dan terpulang kepada anda sebagai pemimpin, pemuda, pengikut atau ahli biasa dalam parti tersebut untuk memikirkanya.
Strategi 1: Buku Jacques Ellul Bertajuk Propaganda: The Formation of Men’s Attitudes
Sebenarnya banyak lagi buku yang ditulis oleh cendekiawan lain dalam bidang ilmu perang saraf dan propaganda.
Ada yang menulis dari apsek falsafahnya dan ada yang menulis mengenai teknik dan taktiknya. Tapi untuk menambah ilmu dan membuka perspektif kita mengenai ilmu perang saraf, buku oleh Jacques Ellul bertajuk Propaganda: The Formation of Men’s Attitudes (1962) adalah yang terbaik saya boleh cadangkan.
Antara kandungan buku ini adalah huraian mengenai bagaimana propaganda boleh dilakukan dengan memahami dimensi sosiologi dan psikologi manusia.
Buku ini juga memberikan penjelasan mengenai taksonomi propaganda dan fungsinya. Paling penting yang perlu kita fahami adalah propaganda itu adalah mengenai aktiviti menyampaikan kebenaran bukan penipuan dan muslihat seperti yang kita semua faham hari ini.
Jacques Ellul adalah bijak pandai yang mendepani masanya dalam menerajui ilmu propaganda dan buku yang ditulis pada tahun 1962 ini masih relevan ilmunya dalam konteks moden hari ini.
Strategi 2: Mendapatkan Nasihat Pakar Bidang Perang Saraf Media
Kadang-kala kalau kita nak menang kita perlu berkorban. Berkorban bukan sahaja dalam bentuk wang ringgit, tenaga dan masa, malah kita perlu mengorbankan ego kita.
Mungkin kita sudah pakar. Kita sudah mempunyai pengalaman yang lama dalam melakukan aktiviti perang saraf dan oleh sebab itu mungkin akan timbul rasa ego dan rasa kita lebih bagus dari orang lain.
Seeloknya, marilah kita mencari mereka ini dan mendapatkan beberapa pandangan dan nasihat. Mana tahu, nasihat dan pandangan yang diberikan mampu mengurangkan kesilapan.
Menjadikan pengkaji perang saraf sebagai rujukan mampu menjimatkan masa kita untuk membuat kajian dan membaiki kekurangan yang kita tidak nampak dalam operasi perangsaraf sesebuah parti politik itu.
Strategi 3: Kajian Persepsi Sebagai Senjata Gerak Saraf
Dalam perang saraf kita perlu melakukan pengumpulan maklumat atau risikan mengenai sasaran khalayak kita dan ini merupakan salah satu elemen geraksaraf. Dalam bahasa Inggeris ia dikenali sebagai Intelligence Gathering. Maklumat mengenai kumpulan sasaran kita adalah kunci kepada kejuruteraan mesej-mesej politik yang efektif. Jika kita tidak tahu menahu mengenai latarbelakang kumpulan sasaran kita, apalah logiknya propaganda yang kita hendak buat?
Atau nanti kita sanggup menerima hakikat bahawa operasi perang saraf tersebut akan menjadi sia-sia dan membuang masa, wang dan tenaga kerana mesej-mesej propaganda yang kita buat tidak memberi kesan kepada sesiapa.
Read More / Baca Lagi >>